10 najlepszych książek dla menedżerów i liderów

Blog (6)
0

Awans na stanowisko menedżera to często przełomowy punkt w karierze. To czas, kiedy w mniejszym stopniu sięgamy po wiedzę merytoryczną i ekspertyzę wypracowaną przez lata, a musimy zmierzyć się z bardziej „miękkimi” aspektami zarządzania. Niezastąpiona na tym etapie staje się wiedza o zarządzaniu ludźmi, budowania strategii, a nawet psychologiczna. Jak przygotować się do pełnienia roli menedżera? W jaki sposób uzupełnić wiedzę, która może zadecydować o tym, czy sprawdzimy się w nowej roli? 

Odpowiedzi można szukać w najlepszych książkach dla menedżerów i liderów. Ich zaletą jest łatwa dostępność oraz nie tylko teoretyczny, ale praktyczny charakter. Szukając najlepszej pozycji dla siebie warto kierować się doświadczeniem autora. Największą korzyść znajdziemy w tych książkach, które zostały napisane przez prawdziwych menedżerów i liderów. Nie musimy ograniczać się tylko do tych osób, które piszą o swoich sukcesach. Lepszą lekcję wyciągniemy z opowieści, w których autorzy zdecydowali podzielić się swoimi wyzwaniami i porażkami.  

Poniżej prezentujemy listę 10 najlepszych książek dla menedżerów i liderów. Zadbaliśmy o holistyczne podejście do tematu. Dlatego też, na liście znajdziecie książki biznesowe, książki psychologiczne, książki o zarządzaniu ludźmi i książki o organizacji czasu. Mamy nadzieję, że wśród zaprezentowanych książek dla menedżerów i liderów, każdy znajdzie coś dla siebie. No to zaczynamy! 

 

Książki biznesowe 

Największym autorytetem w obszarze książek biznesowych są osoby, które mogą podzielić się praktycznym doświadczeniem, a biznesy, które zbudowały nie są anonimowe. Rozpoznając marki firm, które zbudowały, możemy w łatwiejszy sposób odnieść się do tego na ile prezentowane doświadczenia są wiarygodne i czy jest to kierunek, w którym chcielibyśmy podążać. Tak jest w przypadku twórców Nike i Pixar. 

„Sztuka zwycięstwa. Wspomnienia twórcy Nike.”; Phil Knight 

Książka ta została okrzyknięta bestsellerem przez New York Times. Phil Knight, w sposób bardzo szczery i lekki, wspomina swoją drogę od przeciętnego dwudziestolatka do lidera marki rozpoznawanej na całym świecie. To książka o tym, jak można zbudować biznes na pasji i jak ważna jest przy tym determinacja. Droga Phila nie była łatwa. Jego książka jest o tyle cenną kopalnią wiedzy, że koncentruje się nie tylko na samym sukcesach, a prezentuje szereg wyzwań, z którymi Knight musiał się zmierzyć. Czytelnicy odnajdą tu takie aspekty związane z zarządzaniem biznesem jak budowanie marki, dopasowywanie produktu do potrzeb klienta, budowanie zespołu, ale też rozterki kiedy usunąć się z pierwszego planu i oddać stery bardziej doświadczonym osobom.  

„Kreatywność S.A. Droga do prawdziwej inspiracji.”; Ed Catmull Ed, Amy Wallace 

Ed Catmull – założyciel Pixara w swojej książce dzieli się z czytelnikami przepisem na zbudowanie takiej kultury organizacyjnej w firmie, która pozwoli wydobyć z pracowników wszystko co najlepsze. Znajdziemy tu wiele z obszaru zarządzania ludźmi, ale także poznamy kulisy tego, jak realizować innowacyjne pomysły i przekuwać je w sukces rynkowy. Pixar to wytwórnia, której nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest nie tylko rozpoznawalna, ale też zyskowna. Niebagatelny wpływ na to mają procesy biznesowe, które od początku wprowadzane były z uwzględnieniem misji, zespołu i potrzeb odbiorców.  

 

Książki o biznesie dla początkujących 

Menedżerem nie zostaje się tylko i wyłącznie w wyniku awansu. Niektórzy samoistnie decydują się na taką ścieżkę i otwierają swoją własną firmę. W ten sposób zaczynają prawdziwą szkołę zarządzania. Muszą się zmierzyć z takim wyzwaniami, jak zbudowanie strategii, kultury organizacyjnej, zespołu, a przede wszystkim wykazać się umiejętnościami sprzedażowymi i zdobyć klientów. Idealną lekturą dla takich osób będą poniższe dwie pozycje. 

„Growing Pains. Sztuka skalowania przedsiębiorstw”; Eric. G. Filamholtz, Yvonne Randle 

Książka ta to praktyczny przewodnik dla menedżerów, który pozwala przeprowadzić firmę przez proces skalowania, tj. od start-upu po większą organizację. Autorzy prezentują kluczowe czynniki, które mogą zadecydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa. Aby lepiej wytłumaczyć ideę „organizacji odnoszących trwałe sukcesy”, prezentują poszczególne etapy rozwoju firmy. Jest to jedna z lepszych książek o biznesie dla początkujących, gdyż oprócz teorii, wyposaża czytelnika w szereg praktycznych narzędzi w obszarze planowania strategicznego, struktury i kultury organizacyjnej, zarządzania efektywnością i rozwoju kompetencji zarządczych.  

„Przedsiębiorczość zdyscyplinowana. Od startupu do sukcesu w 24 krokach.”; Bill Aulet 

Autor książki pracuje z firmami na całym świecie, promując ideę przedsiębiorczości w oparciu o innowacje. Jest także wykładowcą w Sloan School of Management przy MIT. Jego książka o biznesie dla początkujących ma niezwykle praktyczny wymiar i skupia się wokół tematyki wprowadzenia produktu na rynek. Opisane w książce 24 kroki pełnią funkcję drogowskazu. Każdy z tych kroków powinien być zrealizowany, aby Twój biznes nie zakończył się jedynie na pasji. Autor zaprezentował i opisał schemat działań potrzebnych, aby produkt był dopasowany do potrzeb i podbił serca klientów. W książce opisano m.in. jak wybrać rynek, jak zdefiniować odbiorcę oraz jakie wskaźniki monitorować.  

 

Książki o zarządzaniu ludźmi 

Książki o zarządzaniu zespołem cieszą się ogromną popularnością wśród menedżerów i liderów. To bardzo dobry znak. Oznacza, że pracownicy postrzegani są coraz częściej jako cenny zasób, a nie po prostu siła robocza. Menedżerowie chcą rozwijać swoje kompetencje w tym zakresie, gdyż bez zespołu, ich przedsięwzięcia mają nikłe szanse na powodzenie. 

Obowiązkową pozycją w obszarze książek o zarządzaniu ludźmi jest „Praca rządzi! Metody Google’a, które odmienią Twoją pracę i życie.” autorstwa Laszlo Bock. W tym przypadku, nie sposób nie zacząć od sylwetki autora. Laszlo Bock pełnił rolę Wiceprezesa Działu HR w Google. Jego metody kompletnie zmieniły podejście do  zatrudniania talentów. W efekcie Google otrzymał liczne wyróżnienia i znalazł się na pierwszym miejscu rankingu pracodawców w USA. W swojej książce odkrywa nie tylko metody, jakie wypracował w Google, ale też omawia praktyczne przypadki innych przedsiębiorstw. Na końcu książki prezentuje listę praktycznych zasad, które każdy menedżer i lider może zacząć wdrażać od razu, aby budować po prostu lepsze zespoły (nie tylko lepiej pracujące, ale takie, w których aż chce się pracować). 

Wartą przeczytania jest również pozycja „Act like a leader, think like a leader” napisana przez Hermina Ibarra – profesor na INSEAD. Autorka w swojej książce zauważa, że menedżerom często brakuje czasu na to, aby zacząć faktycznie zacząć pełnić rolę lidera. Codziennie „przepadają” w chaosie codziennych problemów i „pożarów do ugaszenia”. Autorka nie widzi innego wyjścia i uważa, że aby złamać to błędne koło, po prostu muszą zacząć działać i zachowywać się jak lider. W swojej książce dzieli się praktycznymi wskazówki, jak zatrzymać się na chwilę, jak przedefiniować obraz swojego stanowiska i po jakie narzędzia sięgnąć, aby wprowadzić trwałą zmianę. Książka promuje alternatywne podejście – najpierw działaj, a potem myśl i wyciągaj wnioski. W przeciwnym razie, nic się nie zmieni.  

 

Książki o organizacji czasu 

Największym wrogiem efektywnego zarządzania czasem są złe nawyki. Wystarczyłoby się ich tylko pozbyć. Dlaczego jednak jest to takie trudne? Z wyzwaniem nawyków zmierzył się Duhigg Charles w swojej książce „Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie.”. Autor na prawdziwych przykładach pokazuje, jak świadomość może pomóc w walce z nawykami i sprawić, że zaczniemy osiągać cele życiowe i biznesowe. Co ważne, nie musimy wszystkiego zmieniać od razu. Wystarczy jedna drobna zmiana, ale wprowadzona na stałe dzięki nowemu nawykowi, aby doprowadzić do spektakularnego sukcesu. 

Dla osób borykających się z wyzwaniem organizacji czasu, pomocną lekturą będzie też „Mindfulness. Trening uważności.” Marka Williamsa i Danny Penman. Książka została przygotowana w formie 8-tygodniowego treningu. Każdy tydzień zawiera wskazówki praktycznych ćwiczeń, które pomogą zmierzyć się z problemem nieustannego zabiegania, stresu i braku czasu. Celem treningu jest przywrócenie harmonii i lepsze zarządzanie planem dnia. 

  

Książki psychologiczne 

Wiedza z zakresu psychologii jest niezbędna na stanowisku menedżerskim. Przydaje się w szczególności w obszarze zarządzania zespołem, komunikacji i rozwiązywania konfliktów.  

Obowiązkową pozycją dla wszystkich liderów jest „Inteligencja emocjonalna” napisana przez Daniela Golemana. To światowy bestseller jeszcze z lat dziewięćdziesiątych, który jednak nie traci na aktualności. Daniel Goleman to wykładowca na Harvard University. W swojej książce tłumaczy czym jest inteligencja emocjonalna i jak wiele od niej zależy. Rozkłada na czynniki pierwsze to co prowadzi człowieka do sukcesu. Należą do nich emocje i zdolność ich kontrolowania, empatia, umiejętności społeczne. Pomimo, że książka nie jest nową pozycją na rynku, niesie bardzo istotny przekaz biorąc pod uwagę zmieniające się trendy w obszarze zarządzania ludźmi. Praktyka pokazuje, że brakuje liderów ze zdolnością do empatii, a tacy właśnie są potrzebni. 

W obszarze książek psychologicznych, warto zwrócić uwagę na „Półmetek. Od sukcesu do znaczenia w życiu.” Boba Buforda. Książka wpisuje się w nurt życiowych przemian, które dotykają ludzi zwykle w okolicach połowy życia. Autor twierdzi, że pierwsza połowa życia powinna być skupiona na tym, aby odkryć siebie, swoje talenty i potencjał. W drugiej połowie życia zasoby mogą zostać wykorzystane, aby robić coś, co naprawdę ma znaczenie. Jest to pozycja dla bardziej doświadczonych menedżerów, którzy znaleźli się na zakręcie. Lektura może stanowić inspirację, wręcz katalizator zmian zawodowych i przedefiniowanie znaczenia słowa „sukces”. 

 

Related Blogs

Podziel się z nami swoją opinią