Poniższe wskazówki nie mają na celu podania „na tacy” konkretnych rozwiązań zadań i testów, ale poprawę naszego funkcjonowania i samopoczucia w trakcie sesji oceny Assessment Center. Jeśli weźmiesz pod uwagę te proste rady, będziesz pewnie przygotowany najlepiej, jak potrafisz.
Upewnij się, że masz podstawową wiedzę na temat procesu Assessment Center, najczęściej stosowanych zadań i narzędzi. Posiadasz również informacje na temat potencjalnego pracodawcy i jego wymagań. Przygotowanie to połowa sukcesu, więcej informacji znajdziesz tutaj: Przygotowanie do Assessment Center.
Słuchaj uważnie instrukcji do każdego zadania, tak by dobrze ją zrozumieć. Jeśli coś jest dla Ciebie niejasne – pytaj. Aby dobrze wypaść, musisz dobrze zrozumieć, co trzeba zrobić. Uważnie przeczytaj wszystkie pisemne informacje i ustosunkuj się do wszystkich poleceń.
Miej na uwadze, że asesorzy prawdopodobnie mają wieloletnie doświadczenie w ocenie zachowań podczas AC. W tym czasie rozwinęli wiedzę o ludzkiej naturze. Nie oczekują doskonałości, ale natychmiast zauważą, kiedy udajesz. Nie graj nikogo innego, niż jesteś i zamiast tego zachowuj się tak naturalnie, jak to tylko możliwe.
Pracodawcy najczęściej poszukują osób okazujących pewność siebie i wiarę we własne umiejętności. Jeśli wymaga tego sytuacja jasno definiuj swoje opinie i oczekiwania. Podejmuj i jednoznacznie komunikuj swoje decyzje zachowując jednocześnie otwartość na inne punkty widzenia i możliwości. Pamiętaj jednak, że dominacja, upór oraz bezzasadna stanowczość nie będą odbierane jako zachowania pozytywne.
Umiejętność współpracy jest bardzo pożądana i wysoko ceniona przez potencjalnych pracodawców. W trakcie zadań grupowych postaw na współpracę, tak by osiągnąć założone cele. Bądź otwarty i zaangażowany. Prowadź konstruktywne dyskusje, ale nie wdawaj się w kłótnie. Wykaż się zdolnością adaptacji w swoim myśleniu i rozpoznawaj dobre pomysły innych osób. Pamiętaj, że to w jaki sposób przedstawiasz innym swój punkt widzenia będzie świadczyć o Twoich dobrych zdolnościach komunikacyjnych, jedynie wtedy, gdy odbywać się to będzie w pozytywny i włączający sposób.
W warunkach presji, jakie może wywołać AC możesz łatwo stracić nerwy. Jednak nigdy nie jest to wymówką dla bycia nieprzyjaznym, niegrzecznym lub niecierpliwym w stosunku do innych uczestników lub oceniających. Nie udowodnisz swoich kompetencji, sprawiając, że inni poczują się gorzej.
Upewnij się, że monitorujesz harmonogramy ustalone dla poszczególnych działań. Kontroluj upływ czasu i upewnij się, że kończysz każde zadanie na czas.
Na koniec jedna ważna uwaga: uświadom sobie, że będziesz obserwowany nie tylko podczas zadań, ale również przez cały czas trwania sesji oceny. Wszystko, co robisz może zostać odnotowane. Samo przywitanie jest pierwszym sprawdzianem, zwykle odbywa się na oczach całej grupy kandydatów i decyduje o tak zwanym pierwszym wrażeniu. Bądź uprzejmy, spójrz ludziom w oczy i uściśnij dłoń. Staraj się przywitać z innymi kandydatami i asesorami. Możesz być monitorowany nawet w trakcie przerw i lunchu. Nie oznacza to, że Twoje zachowanie jest ciągle oceniane, ale jeśli zachowasz się w sposób niestosowny, na pewno będzie to zauważone.
Pamiętaj, nie ma powodu do paniki. Jeśli jesteś otwarty, przyjazny i zmotywowany, najważniejsza przeszkoda została już pokonana. Jeśli potrzebujesz więcej informacji, sprawdź artykuł Assessment Center- lista kontrolna 65 wskazówek i strategii dla kandydatów.