CV: słowa, których należy unikać, słowa, które wybierać

Blog 13_png
0
W CV lub liście motywacyjnym, lepiej unikać niektórych terminów. Szczególnie gdy są
niejasne, mało precyzyjne lub zbyt „pochwalne”. Zrezygnuj ze słów takich jak
„przebojowy” czy „wizjoner”… a użyj czasowników, które opiszą to co naprawdę zrobiłeś.

Oczywiście, CV to narzędzie, które musi podkreślić Twoje mocne strony takie jak szkolenia
czy doświadczenie… to prawda, iż trzeba się zaprezentować w jak najlepszym świetle i
uwypuklić swoje umiejętności, ale uważajcie na przymiotniki ogólne lub niemożliwe do
zweryfikowania.

Od czytania opisów kandydatów takich jak „dynamiczny”, „uprzejmy” czy „pracowity”
rekruterzy dostają gorączki i szufladkują takie kandydatury w odpowiedni sposób. Zwłaszcza
jeżeli tego typu określenia znajdują się w nagłówku CV albo w treści listu motywacyjnego.

 

Tych słów unikaj…

Badania przeprowadzone przez CareerBuilder pokazują nawet, że istnieje „Czarna lista” słów
i zwrotów, których zdaniem specjalistów zajmujący się zasobami ludzkimi, nie należy używać w CV:

  • „pracowity”
  • „ambitny”
  • „wykwalifikowany”
  • „potrafiący pracować w zespole”
  • „skuteczny”
  • „szczery”
  • „punktualny”
  • „zorientowany na wyniki”
  • „kontaktowy”
  • „dobre wyniki”
  • „dynamiczny”
  • „skrupulatny”

 

Dlaczego nie?

Firmy są dumne z „pracowitych” pracowników, którzy są „zorientowani na wyniki”. Jednak
otrzymując tysiące CV z tymi samymi zwrotami, jak się wyróżnisz na tle innych Kandydatów?
Z drugiej strony takie słowa są tylko deklaracją: nie wystarczy powiedzieć, że jesteś
dynamiczny, musisz umieścić w swoim CV takie elementy, które to potwierdzą. Są to
konkretne „dowody”, których szukają rekruterzy.
68% rekruterów i specjalistów HR spędza średnio dwie minuty oby przejrzeć daną aplikację;
17% potrafi to zrobić nawet w mniej niż 30 sekund. Dlatego dobierz słowa, które wskazują
nie na Twoje rzekome cechy, ale konkretne osiągnięcia i Twoje konkretne umiejętności.

Skoncentruj się na czasownikach akcji

„Rekruterzy wolą silne słowa „akcji”, którymi definiujemy doświadczenie, umiejętności i
osiągnięcia”- mówi Rosemary Haefner, wiceprezes zasobów ludzkich w CareerBuilder.
Dlatego, nie mów, że jesteś „zorientowany na wyniki”, ale wyjaśnij jakie wyniki osiągasz.”

Dobrym przykładem będzie użycie czasowników akcji do opisania tego co zrobiłeś:
zdecydowałem, określiłem, zarządzałem, kierowałem, skoordynowałem, zorganizowałem,
wyszkoliłem, kontrolowałem…

W CV, w sekcji „doświadczenie” (na przykład jako asystent kierownika), można umieścić
akapit wskazujący zakończone projekty:
– Reorganizacja działu 30 osób
– Stworzenie przewodnika na temat procedur bezpieczeństwa
– Przedstawienie koncepcji nowego oprogramowania do zarządzania flotą
– Uruchomienie witryny intranetowej firmy itp.

Tak przedstawione doświadczenie jest bardziej prawdopodobne i przyciągnie uwagę
niejednego rekrutera. Przede wszystkim pokazuje czym faktycznie się zajmowałeś i co
najważniejsze jest sprawdzalne.

 

Pomyśl o liczbach…

Liczby są bardzo ważne. Nie tylko pokazują, że jesteś konkretną osobą, ale również, że
przywiązujesz do nich wagę. Dlatego, pisząc o budżecie, podaj jego wielkość, a pisząc o
klientach, ich liczbę lub rząd wielkości, jeśli są to dane poufne. Większość naszych osiągnięć
możemy wyrazić liczbowo, nie bójmy się tego, liczba kontraktów, obroty, wskaźniki wydajności lub płynności, wszystko to może być przydatne i być punktem rozmowy na spotkaniu.

 

Słowa, które pomagają…

Według badania CareerBuilder, rekruterzy szczególnie doceniają wyrażenia:

  •  „uzyskanie/zrealizowanie”
  • „wyszkolenie”
  • „zarządzanie”
  • „utworzenie”
  • „rozwiązane”
  • „zgłosił się na ochotnika”
  • „zwiększenie/zmniejszenie”
  • „pomysły”
  • „wynegocjowanie”
  • „uruchomienie”
  • „obroty/zyski”
  • „poniżej budżetu”
  • „wygrana”Zawierają one czasowniki akcji lub nazwy przywołujące konkretne wyniki takie budżet
    i obroty.

 

Zwróć uwagę na ogłoszenie…

Jeśli odpowiadasz na ogłoszenie, przypatrz się umiejętnościom i kwalifikacjom. Jeśli w
wymaganiach napisane jest, że kandydat musi być „komunikatywny, odpowiedzialny,
zorientowany na wynik”, musisz wybrać te czasowniki i słowa, które pokazują, że masz te
cechy.

I nie wystarczy tylko napisać („jestem zorientowany na wyniki”), ale to udowodnić! Zastanów
się co pokazuje, że w twoich osiągnięciach i doświadczeniach ta determinacja występuje?

Related Blogs

Podziel się z nami swoją opinią