Sukces firmy budują ludzie. Dlatego dobrze dobrany zespół jest na wagę złota. Niestety znalezienie właściwych pracowników staje się ogromnym wyzwaniem dla firm, pochłaniając coraz większe zasoby czasu i pieniędzy. Z pomocą przychodzi wyspecjalizowana agencja rekrutacyjna. Jednak jak ją wybrać? Czym jest firma rekrutacyjna i firma headhunterska? Na czym polega różnica między nimi? Sprawdź i przekonaj się, której z nich potrzebujesz.
Proces rekrutacyjny jest coraz częściej przedmiotem outsourcingu. Świadomość tego, jak ważne jest zwerbowanie właściwych kandydatów oraz ile czasu trzeba temu poświęcić sprawia, że firmy decydują się na usługi agencji doradztwa personalnego, nie zawsze jednak kierując się do tej właściwej. Pomimo, że często zamiennie używa się terminów firma rekrutacyjna i firma headhunterska, warto zwrócić uwagę na różnice w ich profilu działalności. Wbrew pozorom różnica ta do subtelnych nie należy i może rzutować na skuteczność całego procesu.
Podstawowa różnica między firmą rekrutacyjną, a firmą headhunterską polega na innej zależności między osobą prowadzącą rekrutację, a kandydatem.
Firma rekrutacyjna po otrzymaniu zlecenia publikuje oferty pracy. W odpowiedzi na nie, zainteresowani kandydaci składają swoje CV. Agencja rekrutacyjna analizuje zgłoszenia, przeprowadza testy, organizuje spotkania. Na tej podstawie rekomenduje „short listę” kandydatów do ostatniego etapu rekrutacji, tj. rozmowy z przedstawicielem potencjalnego pracodawcy.
W przypadku firmy headhunterskiej, od rekruterów wymagana jest dużo bardziej aktywna postawa. Po zebraniu informacji na temat potrzeb rekrutacyjnych, nie czekają na zgłoszenia kandydatów. To oni tych kandydatów wyszukują. Pomocne okazują się sukcesywnie rozbudowywane sieci kontaktów, portale typu LinkedIn czy też śledzenie zmian osobowych w danej branży.
Skoro podstawowa różnica między firmą rekrutacyjną, a firmą headhunterską została już zarysowana, pójdźmy dalej i sprawdźmy, w jakich przypadkach stosować który model.
Co do zasady, tradycyjna rekrutacja stosowana jest do stanowisk, które nie wymagają unikalnego zakresu kompetencji. Są to zwykle stanowiska znajdujące się niżej w strukturze i mogą być powielalne w różnych firmach.
Po usługi headhunterów, czyli tzw. łowców głów, sięga się przede wszystkim wtedy, kiedy rekrutacja prowadzona jest na stanowiska, od których zależeć mogą strategiczne losy firmy. Szczególnym przypadkiem jest tzw. executive search, czyli rekrutacja na najwyższe stanowiska (np. członkowie zarządu, personel kluczowy, top management) oraz pozycje eksperckie.
W tym przypadku od rekruterów wymaga się szczególnego zespołu cech. Ich zadaniem jest dotarcie do osób, które pasują do wąskiego profilu kandydata – mają na swoim koncie udokumentowane sukcesy i nie szukają aktywnie pracy. Takie zadanie wymaga doświadczenia, mocnego osadzenia w danej branży, bogatej sieci networkingowej oraz dyskrecji.
Executive search to nie jedyny przypadek, kiedy warto sięgnąć po headhunting. Łowcy głów sprawdzają się również w rekrutacji menadżerów niższego szczebla oraz specjalistów. Wynika to z tego, że tradycyjny – bardziej pasywny – model rekrutacji, coraz rzadziej przynosi wymierne korzyści.
Odpowiedź na pytanie czy warto nawiązać współpracą z agencją doradztwa personalnego powinna być każdorazowo uzależniona od indywidualnej sytuacji firmy, która poszukuje pracowników. Przed podjęciem decyzji warto zadać sobie następujące pytania:
Warto zdawać sobie sprawę, że zgodnie z trendami na rynku pracy, agencje rekrutacyjne stopniowo rozszerzają swoje kompetencje, aby kompleksowo wspierać swoich klientów w poszukiwaniu idealnych kandydatów.
Poza prowadzeniem procesu rekrutacji, pomagają określić potrzeby rekrutacyjne oraz wprowadzić nowego pracownika do firmy w ramach onboardingu, co również przekłada się na sukces całego procesu. A w kontekście samej rekrutacji, o sile agencji świadczy przede wszystkim możliwość dotarcia do określonej grupy kandydatów zaledwie w kilka chwil.
Jest to możliwie dzięki dostępowi do szeregu specjalistycznych narzędzi oraz baz kandydatów. Tak jak jeszcze większe firmy mogą sobie pozwolić na wykupienie takich abonamentów, tak mniejsze firmy mają bardziej napięty reżim finansowy, a tym samym inne priorytety inwestowania środków pieniężnych.
Jeśli firma chce uniknąć kosztów nietrafionych rekrutacji bądź ma też za sobą bagaż procesów rekrutacyjnych, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, współpraca z wyspecjalizowaną agencją doradztwa personalnego jest na pewno warta rozważenia. Współpraca taka przyniesie efekty w postaci większej skuteczności w dotarciu do potencjalnych kandydatów oraz oszczędności czasu, który to może zostać przeznaczony na rozwój biznesu. Zwłaszcza biorąc pod uwagę obecne realia na rynku pracy, w tym deficyt odpowiednich kandydatów, a co za tym idzie coraz większe trudności pracodawców w znalezieniu właściwych pracowników.
Korzyścią ze współpracy z zewnętrzną agencją rekrutacyjną jest również budowanie profesjonalnego wizerunku w oczach kandydatów. Kiedy samodzielnie prowadzisz rekrutację, pomimo szczerych chęci możesz zwyczajnie zapomnieć przekazać feedback. Kiedy działania te prowadzone są przez agencję, rekruterzy dbają o tzw. candidate experience, co niewątpliwie utrwalać będzie markę profesjonalnego pracodawcy.
Stojąc przed wyborem: firma rekrutacyjna czy firma headhunterska warto wyjść od stanowiska, na jakie będzie prowadzona rekrutacja.
Firma rekrutacyjna sprawdzi się w przypadku, gdy poszukujemy kandydatów na regularne stanowiska, które znajdują się niżej w strukturze firmy i nie wymagają specyficznych kompetencji.
Im poziom specjalizacji, wiedzy eksperckiej czy doświadczenia rośnie na danym stanowisku, tym zadanie staje się coraz trudniejsze dla firmy rekrutacyjnej. Tradycyjny pasywny model przestaje wystarczać i koniecznym staje się aktywne wyszukiwanie kandydatów, którzy spełniają założenia zdefiniowane na wstępie procesu rekrutacyjnego. I to jest coś, w czym headhunterzy czują się jak ryba w wodzie.