Otrzymując zaproszenie do uczestniczenia w Assessment Center (w skrócie AC) jesteś o jeden duży krok bliżej do wymarzonej pracy. Jednak ten etap selekcji jest trudny i często budzi w nas grozę. Aby to przetrwać, potrzebne jest odpowiednie przygotowanie. Pokażemy Ci, co musisz wiedzieć o ośrodkach oceny. Znajdziesz tu wiele istotnych informacji dotyczących tej metody, jak również opisy wszystkich ważnych ćwiczeń w Assessment Center ….
Zgodnie z definicją, Assessment Center (nazywany czasami ośrodkiem oceny lub centrum oceny) to wielowymiarowy proces oceny kompetencji, w którym uczestnicy są obserwowani i oceniani przez zespół obiektywnych, wyszkolonych sędziów, kompetentnych – asesorów.
Assessment Center zwykle trwają od 1 do 3 dni. Jednak w ostatnich kilku latach (Covid-19 znacznie przyspieszył ten proces) coraz bardziej powszechne stają się Virtual Assessment Center (VAC). Wirtualne centrum oceny oznacza, że różne zadania są rozwiązywane w środowisku elektronicznym. Poza tym ma bardzo podobną strukturę jak klasyczny Assessment Center (AC).
Kompetencje to ogólny opis zachowania i podstawowych cech potrzebnych do skutecznego pełnienia określonej roli na wymaganym poziomie. Musimy zastanowić się, co dokładnie oznacza termin „zachowanie” i jak można to powiązać z kompetencjami wymaganymi do pełnienia określonej roli.
Aby to zrobić, musimy wprowadzić pojęcie KSA (Knowledge, Skills, Attitude), czyli wiedzę, umiejętności/ zdolności i postawy wymagane do bycia kompetentnym /posiadania kompetencji:
1. Wiedza o tym, jak należy się zachować – wiedza praktyczna;
2. Umiejętność zachowania się w określony sposób;
3. Motywacja do zachowania się w określony sposób;
Jak możesz sobie wyobrazić, kompetencje i zachowania są dość trudnymi rzeczami do określenia i dokładnego pomiaru. Specjaliści, którzy projektują ćwiczenia Assessment Center, zwykle starają się przezwyciężyć ten problem, dzieląc zachowania na oddzielne czynniki, które są bardziej szczegółowe, a zatem łatwiejsze do zmierzenia.
W każdym z ćwiczeń oceniający chcą, abyś przejawiał zachowania, które są postrzegane jako istotne dla pracy, i będą oceniać twoje zachowania, stosując następujące kryteria:
Ilekroć rozważasz swoje podejście do konkretnego ćwiczenia, powinieneś pomyśleć w kategoriach zademonstrowania odpowiednich KSA: wiedzy, umiejętności i postawy.
Większość zadań diagnostycznych będzie opierała się na ćwiczeniach symulacyjnych, jednak możesz spodziewać się również różnych testów: osobowości, zdolności, motywacji etc. Bardzo często zdarza się, że proces Assessment Center obejmuje również pogłębiony wywiad behawioralny.
Assessment Center może być przeprowadzony w formie grupowej lub indywidualnej, co jest szczególnie istotne w przypadku kandydatów zewnętrznych oraz osób ubiegających się o wyższe stanowiska w organizacji.
Trafny dobór zadań, ich treści i poziomu trudności jest podstawą efektywnego procesu Assessment Center. Zadania dobierane są tak, aby sprawdzić zestaw (najczęściej 6-8) kompetencji istotnych w pracy na wybranym stanowisku. Każdą kompetencję sprawdza za pomocą co najmniej dwóch zadań, a poziom posiadanych umiejętności ocenia przynajmniej dwóch niezależnych asesorów.
W ramach metody Assessment Center stosuje się trzy rodzaje ćwiczeń:
1. Ćwiczenia grupowe:
Ćwiczenia grupowe – to dyskusje, w trakcie, których uczestnicy mają przeanalizować pewną ilość informacji i wypracować konkretne zalecenia w ograniczonym czasie. Dyskusje mogą mieć charakter rywalizacyjny lub kooperacyjny. Na ogół trwają 40-60 minut.
2. Ćwiczenia symulacyjne z aktorem („jeden na jeden”):
Ćwiczenia te symulują sytuację, w której uczestnik ma kontakt indywidualny z innymi ludźmi. Do ćwiczeń reprezentujących tę kategorię, należą:
Prezentacja – uczestnik występuje z formalną prezentacją na jakiś temat. Zdarza się, że tematem tym jest materiał związany z innym ćwiczeniem (np. analizą przypadku). Na zakończenie uczestnik proszony jest o udzielenie odpowiedzi na zadawane pytania, dotyczące treści prezentacji.
Poszukiwanie Faktów – uczestnik proszony jest o podjęcie i zakomunikowanie możliwie najlepszej decyzji na konkretny temat. W celu wyrobienia sobie opinii ma możliwość uzyskania dodatkowych informacji, które udziela niezależny ekspert (aktor). Informacje donoszą się jedynie do treści zadanych pytań.
Symulacja Rozmowy – ćwiczenie to symuluje sytuację, w której zarówno uczestnik, jak i rozmówca występują w określonych rolach. Może to być rozmowa menedżera z pracownikiem lub pracownika z klientem, który jest zainteresowany współpracą lub jest niezadowolony z obsługi.
3. Ćwiczenia pisemne (praca samodzielna):
Analiza Przypadku – wymaga ona analizy i interpretacji wielu informacji, które mogą być przedstawione w formie słownej lub/i liczbowej, a następnie sporządzenia odpowiedniego raportu. Materiał często przedstawia jakiś złożony problem organizacyjny, który należy przeanalizować i na podstawie danych słownych i liczbowych (np. dane finansowe) sformułować swoje wnioski i rekomendacje.
Planowanie – uczestnik zapoznaje się z szeregiem informacji na temat określonego przedsięwzięcia. Zadaniem jest zaplanowanie i zorganizowanie działań dotyczących efektywnego wykonania pewnego zadania w realnym terminie.
Dokumenty na biurku – w tym zadaniu należy, w określonym czasie, zapoznać się i ustosunkować do szeregu dokumentów (maile, dokumenty, notatki, etc.), które dotyczą zagadnień o określonym zakresie i poziomie złożoności oraz różnorodności. Niekiedy w późniejszym czasie uczestnik proszony jest o wyjaśnienie i uzasadnienie swoich decyzji.
Pamiętaj, każde Assessment Center konstruowane jest indywidualnie pod kątem kluczowych kompetencji dla danego stanowiska i często uwzględnia aspekty sprawdzające dopasowanie uczestnika / kandydata do kultury danej organizacji. Nie szukaj szablonów ani gotowych rozwiązań. Skup się na znajomości procesu, przygotuj się merytorycznie i mentalnie i uwierz w swoje możliwości. Powodzenia.